MODE UNIE Home
Ga naar unizo.be

Wintersolden matig succes

De wintersolden, die eindigen op woensdag 31 januari, zijn als afsluit van het winterseizoen geen succes geweest. Gemiddeld verkochten zelfstandige modehandelaars 5% minder solden in vergelijking met de wintersolden van seizoen 2016. ‘Het warme winterweer deed in geen geval goed aan de verkoop. Naast dit moet echter ook rekening gehouden worden met het veranderende aankoopgedrag van de consument en met het feit dat modewinkeliers anders aankochten en dat er hierdoor minder stock was’, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

Meer dan de helft van de modewinkeliers (51%) geeft aan dat ze dit winterseizoen minder verkocht hebben dan vorig jaar, terwijl 35% aangeeft evenveel verkocht te hebben. 14% van de modehandelaars gaf aan beter verkocht te hebben. Op het einde van de solden blijft er gemiddeld nog 23% stock van het winterseizoen in de winkel hangen. Dat blijkt uit een rondvraag door het onafhankelijk onderzoeksbureau Marketing Development bij 840 zelfstandige modedetaillisten in opdracht van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel.

Het warme winterweer is volgens de modewinkeliers de belangrijkste oorzaak van de mindere verkoop. Hiernaast geeft het merendeel van de modetaillisten aan dat ze, in vergelijking met het winterseizoen van 2016, minder stukken en minder merken aankochten en dus ook minder stock in de rekken hangen hadden. Het momentum van de soldenmaand blijft echter belangrijk voor de consument om met kortingen winkelen.

Mode Unie peilde ook naar de verwachtingen van de handelaars voor het komende lente- en zomerseizoen. 72% van de handelaars geeft hierbij aan dat consument reeds naar de nieuwe collectie vraagt. 

Mode Unie, UNIZO en Comeos hanteren voor hun soldenenquêtes éénzelfde vragenlijst en methodiek. Mode Unie en UNIZO ten aanzien van de zelfstandige modehandelaars, Comeos ten aanzien van de winkelketens. Met deze onderlinge afspraak willen beide organisaties voor meer duidelijkheid zorgen en een objectieve vergelijking tussen hun soldenresultaten (zelfstandige handelaars – winkelketens) vergemakkelijken. Mode Unie, UNIZO en Comeos vormen samen de meest representatieve stem voor de fashion sector.




Laatst bewerkt: 29-01-18
in de kijker
Retail Inspiratietour Kopenhagen

o.l.v. modejournaliste Veerle Windels


Mode Unie neemt u mee op sleeptouw naar retail stad Kopenhagen! Onder professionele begeleiding van de bekendste Belgische modejournaliste Veerle Windels ontdekken we leuke en interessante winkelconcepten in combinatie met de stad zelf om inspiratie op te doen voor uw eigen winkel!

  • Voor lingeriedetaillisten:     19-20 november 2018
  • Voor mode retailers:           26-27 november 2018

We stijgen telkens maandagochtend op in Zaventem en zijn dinsdagavond terug.

Voor 950 euro (ex.btw) per persoon geniet u als Mode Unie lid van een leuke en leerrijke tweedaagse in Kopenhagen! Niet-Mode Unie leden betalen 1.100 euro (ex.btw).
Inclusief: ontbijt, lunches, diner, hotel overnachting, vlucht h/t, en totaal begeleiding. KMO-portefeuille is niet mogelijk.

Vragen en inschrijvingen via chiel.sterckx@modeunie.be


 
Login
e-mailadres
persoonlijke code
x nog niet geregistreerd/bijkomende registratie?
x paswoord vergeten?
ledenvoordelen
 x FEDELIN


klik hier voor al uw vragen rond personeel
 x CAO's

U heeft een e-shop?e-commercelabel
Vraag nu het
e-commercelabel aan!
lees meer