MODE UNIE Home
Ga naar unizo.be

Eerste soldendag ondanks winderig weer positief afgesloten

De eerste soldendag kwam in de meeste steden en gemeenten traag op gang. Door het winderige weer bleven de kooplustigen in de vroege voormiddag weg. Tegen de middag kwam de soldenverkoop echter beter op dreef en trotseerden heel wat consumenten de wind om op koopjesjacht te gaan. Ondanks de trage start sluiten de meeste modewinkeliers deze eerste soldendag af met een licht positief resultaat van gemiddeld +4% ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit een rondvraag van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel en Comeos. Gemiddeld beginnen zelfstandige modedetaillisten met een korting van -30%.

"Veel consumenten wachten bewust tot de start van de solden om - dan pas - grotere en duurdere winterstuks zoals jassen en dikke truien aan te kopen", stelt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie vast.
"Bovendien koopt de consument, ook tijdens de solden, heel gericht", weet Isolde Delanghe. "Hij gaat daarbij op zoek naar basisstukken om zijn garderobe verder aan te vullen." Mede door het zachte weer kenden de modewinkeliers een tegenvallende winterverkoop: - 6 % in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Er zijn dus nog heel wat mooie stukken blijven hangen in de winkels, wat het voor de consument zeer aantrekkelijk maakt om op koopjesjacht te gaan.

Een inschatting maken van de komende soldenverkoop is moeilijk, veel hangt immers af van het weer. Indien de temperaturen opnieuw dalen zien de zelfstandige modedetaillisten de soldenverkoop positief in. De modehandelaars doen er in elk geval alles aan om zoveel mogelijk kooplustigen te trekken. En dat zowel in het centrum van de gemeenten, als net buiten het onmiddellijke commerciële hart, waar kwaliteitsbewuste klanten - ook tijdens de solden - hun vertrouwde modezaak komen opzoeken. "De start van de solden blijft een magisch moment voor de consument, ondanks de fluistersolden en de koppelverkoop vooraf", stelt Isolde Delanghe tevreden vast.

Mode Unie, UNIZO en Comeos hanteren voor hun soldenenquêtes éénzelfde vragenlijst en methodiek. Mode Unie en UNIZO ten aanzien van de zelfstandige modehandelaars, Comeos ten aanzien van de winkelketens. Met deze onderlinge afspraak willen beide organisaties voor meer duidelijkheid zorgen en een objectieve vergelijking tussen hun soldenresultaten (zelfstandige handelaars – winkelketens) vergemakkelijken. Mode Unie, UNIZO en Comeos vormen samen de meest representatieve stem voor de fashion sector.




Laatst bewerkt: 04-01-18
in de kijker
Retail Inspiratietour Kopenhagen

o.l.v. modejournaliste Veerle Windels


Mode Unie neemt u mee op sleeptouw naar retail stad Kopenhagen! Onder professionele begeleiding van de bekendste Belgische modejournaliste Veerle Windels ontdekken we leuke en interessante winkelconcepten in combinatie met de stad zelf om inspiratie op te doen voor uw eigen winkel!

  • Voor lingeriedetaillisten:     19-20 november 2018
  • Voor mode retailers:           26-27 november 2018

We stijgen telkens maandagochtend op in Zaventem en zijn dinsdagavond terug.

Voor 950 euro (ex.btw) per persoon geniet u als Mode Unie lid van een leuke en leerrijke tweedaagse in Kopenhagen! Niet-Mode Unie leden betalen 1.100 euro (ex.btw).
Inclusief: ontbijt, lunches, diner, hotel overnachting, vlucht h/t, en totaal begeleiding. KMO-portefeuille is niet mogelijk.

Vragen en inschrijvingen via chiel.sterckx@modeunie.be


 
Login
e-mailadres
persoonlijke code
x nog niet geregistreerd/bijkomende registratie?
x paswoord vergeten?
ledenvoordelen
 x FEDELIN


klik hier voor al uw vragen rond personeel
 x CAO's

U heeft een e-shop?e-commercelabel
Vraag nu het
e-commercelabel aan!
lees meer