MODE UNIE Home
Ga naar unizo.be

Online bestedingen met 10% gestegen

Alle Belgen samen hebben in de eerste helft van dit jaar 4,9 miljard euro online gespendeerd: een stijging met 10% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Met dank aan een indrukwekkend tweede kartaal.

10 miljard euro jaaromzet in zicht

De sterke stijging is toe te schrijven aan een groeiend aantal Belgen dat ook vaker online aankoopt, zo blijkt uit de meest recente cijfers van de BeCommerce Market Monitor in samenwerking met marktonderzoeksbureau GfK. Zo steeg het aantal online aankopen de voorbije zes maanden met 2% naar 42,3 miljoen. Ook het aantal Belgen dat online winkelt, stijgt met 2%, wat het totaal intussen al op 7,9 miljoen brengt. 17% van alle uitgaven in het eerste semester gebeurde online, ook alweer een procentpunt meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De sterkste groeier in het eerste semester van 2017 is de categorie 'computer en accessoires'. 23% van alle bestedingen in deze categorie gebeurt online, een toename van 31%. Ook ‘consumentenelektronica’ is erg populair: 15% van alle uitgaven in dit segment gebeurt nu al online, een groei met 26%.

118 euro per online aankoop

Die sterke toename is vooral te danken aan een “indrukwekkend tweede kwartaal met recordgroei”, zo klinkt het. De online uitgaven stegen met liefst 13% tegenover dezelfde periode vorig jaar, wat resulteert in 2,46 miljard euro online uitgaven van april tot juni 2017. Er werden tegelijk ook 5% meer online aankopen verricht in diezelfde periode, wat neerkomt op een totaal van 20,9 miljoen aankopen.

Gemiddeld spendeerde de Belg 348 euro online tijdens het tweede kwartaal, een stijging van 8%. Per internetaankoop spenderen we gemiddeld 118 euro online, ook al een groei van 8%.

Nederland doet nóg straffer

Vergeleken met onze noorderburen hinkt de Belgische e-commerce echter nog altijd achterop. In Nederland namen de online uitgaven in het tweede kwartaal bijvoorbeeld toe met niet minder dan 15%. De Nederlanders spenderen al 22% van hun uitgaven online. Over het volledige halfjaar stegen de online bestedingen in Nederland met 13%  tot een indrukwekkende 10,66 miljard euro, ruim twee keer zoveel als bij ons dus.

 

Bron: RetailDetail




Laatst bewerkt: 11-09-17
in de kijker
Inspiratietour Amsterdam

LAATSTE PLAATSEN!

Ontdek Amsterdam in het voetspoor van modejournaliste Veerle Windels In november neemt Mode Unie 18 modewinkeliers mee op sleeptouw om Amsterdam met u te ontdekken. Tijdens deze Inspiratietour nemen we je mee in het voetspoor van modejournaliste Veerle Windels. Zij toont u de laatste inspirerende winkelconcepten, inrichtingen, merkenkeuzes,...

Wanneer?

Modewinkels: 20-21 november 2017

Lingeriewinkels: 27-28 november 2017

Prijs?

Mode Unie leden nemen deel aan 1.000 euro (ex.btw). Niet-leden betalen 1.250 euro (ex.btw). Maak gebruik van de KMO-portefeuille en geniet van 40% subsidie!

Inclusief:

• Begeleiding Veerle Windels

• Treinticket Brussel – Amsterdam – Brussel

• 1 overnachting kamer en (zeer uitgebreid) ontbijt,

• Lunch op maandagmiddag – inclusief drank

• Apero

• Diner in Momo – inclusief drank

• Ticket Foam (foto-expo)

• Lunch op dinsdagmiddag – inclusief drank – bij BRIX

Hoe inschrijven?

Schrijf u nu in via chiel.sterckx@modeunie.be

OPGELET! Laatste plaatsen beschikbaar!

 


 
Login
e-mailadres
persoonlijke code
x nog niet geregistreerd/bijkomende registratie?
x paswoord vergeten?
ledenvoordelen
 x FEDELIN


klik hier voor al uw vragen rond personeel
 x CAO's

U heeft een e-shop?e-commercelabel
Vraag nu het
e-commercelabel aan!
lees meer